Pole je homogenní (všechny prvky mají stejný typ) datová struktura s přímým přístupem k jednotlivým prvkům. Pole má úzký vztah s ukazateli
Bez inicializace (obecně):
typ_pole identifikátor[velikost_pole];
kde
Příklad:
int moje_cisla[10]; /* pole 10 čísel typu int */
S inicializací (obecně):
typ indentifikátor[velikost] = {prvek_1, ..., prvek_N};
kde navíc prvek_1 až prvek_N udávají inicializační hodnoty prvních N prvků pole (N je menší nebo rovno velikost).
Pokud chceme vytvořit pole přesně pro inicializací daný počet hodnot, nemusí být velikost uvedena. Příklady:
int cisla[5] = {1, 2, 3, 4, 5}; int cisla[] = {1, 2, 3, 4, 5}; char str[] = "Ahoj svete"; /* textový řetězec je pole znaků */ char ach[] = {'0', '1', '\0'}; /* textový řetězec je pole znaků -- je to složitější */
K jednotlivým prvkům pole přistupujeme pomocí operátoru indexu [ ] uvedeným za identifikátorem pole. Uvnitř závorek operátoru je pak potřeba uvést celé číslo odpovídající indexu prvku v poli. V jazyku C je pole indexováno od 0, tj. první prvek pole má index 0, poslední N-1, prvek[N] neexistuje!!! Příklad:
int i; int pole[10]; for (i = 0; i < 10; i++){ pole[i] = i+1; } for (i = 0; i < 10; i++){ printf("%i, ", pole[i]); }
Textové řetězce jsou v jazyku C reprezentovány jednorozměrnými poli znaků ukončenými znakem s nulovou hodnotou '\0'. Z tohoto důvodu musí být velikost pole rovna délce odpovídajícího řetězce zvětšené o 1. Pole znaků definujte vždy takto:
char buffer[100+1];//100+1 sečte kompilátor
Standardní funkce pro práci s textovými řetězci jsou k dispozici v knihovně string.h.
cc, upol