Počítačové sítě
Jiří Zacpal
DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCE
PALACKÝ UNIVERSITY, OLOMOUC
KMI/YUDIT Úvod do informačních technologií
Osnova
Literatura
Počítačová síť
Počítačová síť
(hostitelských/koncových uzlů), komunikujících pomocí prvků síťové infrastruktury:
elektromagnetické (rádiové) vlny = „bezdrát“
aktivní a pasivní propojovací prvky: opakovače, přepínače, směrovače, brány aj.
přenosová rychlost udává množství dat, které se po síti přenesou za určitou časovou jednotku (Mb/s, Gb/s)
přenosový výkon udává množství „užitečných“ dat, které se po síti přenesou za určitou časovou jednotku
Taxonomie počítačových sítí
Typy počítačových sítí
-
V takovéto síti existuje hlavní počítač, nazývaný server, který ostatním počítačům, které se nazývají klienti, poskytuje služby.
Peer to peer
Každý počítač v síti může poskytovat služby jiným počítačům.
Podle rozlehlosti
Osobní počítačová síť (PAN)
propojení zařízení, příp. k počítači, s umožněním vzájemné komunikace a přenosu dat
-
omezeny dosahem, v okolí zařízení (jednotky až desítky m, nejčastěji „kolem osoby“)
Lokální počítačová síť (
LAN)
propojení koncových uzlů s umožněním vzájemné komunikace a přenosu dat
lokální = omezeny rozsahem (jednotky km, nejčastěji v budově nebo komplexu budov),
Metropolitní počítačová síť (
MAN)
propojení a „prodloužení“ několika
LAN, účelem přenosové sítě, charakterem lokální v rámci města (desítky km)
Rozlehlá počítačová síť (
WAN)
přenosové sítě propojující
LAN/MAN (páteřní sítě)
velké vzdálenosti, pokrývají území států a kontinentů (neomezené)
Topologie počítačových sítí
Topologie - logické uspořádání počítačů (příp. jiných zařízení) v síti
Fyzická topologie - popisuje reálnou konstrukci sítě, zapojená zařízení a jejich umístění včetně instalovaných kabelů
Logická topologie se vztahuje k tomu, jak jsou data v síti přenášena a kudy protékají z jednoho zařízení do druhého.
Nemusí nutně kopírovat fyzické schéma sítě.
Topologie:
hvězdicová
kruhová
sběrnicová
stromová
zdroj: Wikipeida
Síťová architektura
Síťová architektura
vrstva – každá vrstva plní specifické úkoly
služba – každá vrstva poskytuje službu vyšší vrstvě a sama využívá služby vrstvy nižší
protokol – pravidla komunikace mezi stejnolehlými vrstvami
zdroj: J. Peterka – Báječný svět počítačových sítí
Služby
s někým komunikovat, musíte vytočit jeho číslo a počkat, až volaný telefon zvedne.
Tím je navázáno spojení a vy můžete komunikovat.
* Nespojované. Tyto služby se podobají klasické poště. Vy na dopis napíšete pouze
adresu a předáte poště. Dopis pak putuje z jedné pošty na druhou až k příjemci.
* Každá služba podle spolehlivosti může být:
* Spolehlivou službou (Reliable Service), kdy je zaručeno dodání dat adresátovi.
* Nespolehlivou službou (Unreliable Service), kdy odesilatel neví, zda data adresátovi došla.
Referenční model ISO OSI (Open Systems Interconnection)
zdroj: J. Peterka - Principy počítačových sítí
Referenční model ISO OSI
Fyzická vrstva
úkolem je fyzický přenos dat = přenos jednotlivých bitů a bitových sekvencí
úkoly:
jakým způsobem jsou datové bity zakódovány do takového signálu, jaký se skutečně přenáší
jaký je časový průběh tohoto signálu
jaké jsou obvodové vlastnosti přenosových cest apod
vyšší vrstvě nabízí služby typu „přijmi bit“ a „odešli bit”
Referenční model ISO OSI
Linková vrstva
má za úkol přenášet celé bloky dat (obecně označované jako rámce), a to mezi sousedními počítači
úkoly:
vyznačit začátek a konec každého rámce
zajištění spolehlivosti přenosu
správné dodržování „tempa“ přenosu - tedy toho, aby příjemce stačil přijímat všechno to, co mu odesilatel posílá
vyšší vrstvě nabízí nabízí služby typu „odešli rámec sousednímu uzlu”, resp. „přijmi rámec od sousedního uzlu„
vrstva obsahuje dvě podvrstvy:
LLC, která zajišťuje přenos dat a jejich kontrolu.
MAC, která řeší problémy s přístupem ke sdílené přenosové lince
Referenční model ISO OSI
Síťová vrstva
pouze spojení nepřímé, vedoucí přes jeden nebo několik přestupních uzlů
má být daný paket postupně přenášen, tak aby se nakonec dostal k cíli
úkoly:
rozhoduje o tom, kudy (jakou cestou) budou postupně přenášena data = „směrování” (routing)
směrování může vycházet z různých filosofií a může používat různé algoritmy pro hledání nejvhodnějších cest od příjemce k odesilateli
vyšší vrstvě nabízí přenos bloku dat na libovolný počítač v síti
Referenční model ISO OSI
Transportní vrstva
má za úkol vyrovnávat rozdíly mezi schopnostmi tří spodních přenosových vrstev a požadavky tří vyšších, aplikačně orientovaných vrstev
úkoly:
z nespolehlivých přenosových služeb, jaké nabízí přenosový subsystém tvořený třemi
nejnižšími vrstvami, vyrobila spolehlivou službou, jakou požadují horní, aplikačně orientované vrstvy
Referenční model ISO OSI
Relační vrstva
má za úkol řízení a průběh relací
relace - „dialog“ mezi spolupracujícími relačními vrstvami obou systémů
úkoly:
řídit výměnu dat
vytvoření a ukončení relační spojení
synchronizaci a obnovení spojení
oznamovaní výjimečných stavů
Referenční model ISO OSI
Prezentační vrstva
úkolem je konverze přenášených dat tak, aby je obě strany shodně interpretovaly
úkoly:
linearizace dat pro potřeby přenosu
kódování znaků a čísel
Referenční model ISO OSI
Referenční model TCP/IP
de facto normy IETF (komise s pracovními skupinami Internetu)
zdroj: J. Peterka – Báječný svět počítačových sítí
Přenosové cesty
Koaxiální kabely
tlustý - ∅ 1 cm, max. 500 m, zakončený terminátory 50 Ω, připojení uzlu přes transceiver napíchnutý svorkou vampír, redukce i na tenký a dvojlinku
tenký - max. 185 m (u stejných síťových karet uzlů až 400 m), zakončený terminátory 50 Ω, připojení přes BNC konektor
sběrnicová topologie
zdroj: J. Peterka - Principy počítačových sítí
Kroucená dvoulinka
Optické vlákno
dvě vrstvy skla: obal a jádro
druhy
vícevidové (∅ 50 a 62.5 µm, paprsky se odráží od rozhraní skel)
jednovidové (9 µm), buzení laserem (850, 1300, 1500 nm)
dosah 2–3 km (vícevidové) nebo až 70 km (jednovidové),
zdroj: J. Peterka - Principy počítačových sítí
Bezdrátové přenosy
radiové
jejich dosah může být relativně velký
mohou prostupovat budovami
šíření je všesměrové
mikrovlné
přímočaré šíření
nutná přímá viditelnost
infračervené
na velmi krátkou vzdálenost
neprostupují překážkami
optické spoje
laserové
výhodou velká šířka přenosového pásma
nevýhodou je silná závislost na povětrnostních vlivech
Přenosové techniky
Druhy přenosu
simplex - k přenosu dochází jen v jednom směru, a nikoli ve směru druhém
duplex - takový, který může probíhat v obou směrech, a to i současně
poloduplex - takový, který může probíhat v jednom nebo druhém směru, ale nikdy ne současně
Synchronizace přenosu
bitový interval = doba „trvání“ přenosu jednoho bitu
nutnost synchronizace v čase
asynchronní přenos
odesilatel sdělí příjemci, kdy začíná a kdy končí každý jednotlivý interval
arytmický přenos
data se nepřenáší jako libovolně dlouhé posloupnosti bitů, ale jako skupinky bitů pevně dané velikosti (například 8 bitů)
na začátek každé takovéto skupinky se pak umístí zvláštní značka, která příjemci umožní „seřídit si“ jeho hodinky
synchronní přenos
mezi příjemcem a odesilatelem dochází k udržování vzájemné koordinace hodinek (přenosem „tikání“ hodinek, smícháním signálu hodinek a dat, …)
Multiplexování
logické rozdělení fyzické cesty
frekvenční multiplex – analogový signál se „posunul do vhodné frekvenční polohy“
časový multiplex - digitálně fungující přenosová cesta je pravidelně, podle předem známého a
definovaného postupu, přidělována jednotlivým dílčím kanálům, na předem známé a definované časové úseky
zdroj: J. Peterka - Principy počítačových sítí
Propojování přenosových cest
přepojování okruhů
dochází k vytvoření souvislého přenosového kanálu mezi komunikujícími stranami
přepojování paketů
přenášena jsou data členěna na bloky (pakety)
jednotlivé pakety od různých odesilatelů a určené různým příjemcům se přenáší společným přenosovým kanálem
Ethernet
Ethernet
sdílené přenosové médium, v daném okamžiku využívá jeden uzel
uzly samostatné, rovnocenné
počátky koncem 70. let Xerox, 1982 DEC, Intel a Xerox jako DIX Ethernet (Ethernet II), 1985 IEEE 802.3
přístupová metoda CSMA/CD
„příposlech“ – zjištění, zda se na přenosovém médiu komunikuje
detekce kolizí
„Klasický“ Ethernet
přenosová rychlost 10 Mb/s
s koaxiálním kabelem
tlustý (10Base5): tlustý koaxiální kabel, topologie sběrnice, max. 100 stanic
tenký (10Base2): tenký koaxiální kabel, topologie sběrnice, max. 30 stanic
s kroucenou dvojlinkou (10BaseT)
konektor RJ45 na síťové kartě
hvězdicová topologie,
max. 100 m mezi počítačem a opakovačem
s vícevidovými optickými vlákny (10BaseFx)
původně jen propojení optických opakovačů, max. 2 km
Fast Ethernet
přenosová rychlost 100 Mb/s
1993 sítě 100BaseT a 100VG-AnyLAN, z důvodu zpětné kompatibility u metody přístupu k médiu vybrána 100BaseT
jen hvězdicová topologie
kroucená dvojlinka
100BaseTX – dva páry dvoulinky kategorie 5
100BaseT4 – čtyři páry dvoulinky kategorie 5
max. 200 m
optická vlákna (100BaseFX)
max. 300 m (Full Duplex 2 km)
Gigabitový Ethernet
1988 pro optické linky (IEEE 802.3z), pak pro kroucenou dvojlinku kategorie 5E (IEEE 802.3ab)
1 Gb/s
jen hvězdicová topologie
optická vlákna
jednovidová 1000BaseLX – max. 2km
vícevidová 1000BaseSX) max. 550 m
kroucená dvojlinka (1000BaseT)
duplexní přenos na všech 4 párech u kategorie 5E,
plně duplexní přenos u kategorie 6, max. 100 m
10Gigabitový Ethernet
10 GB/s, velký dosah jen režim Full Duplex, ne sdílené médium fyzická rozhraní pro LAN a WAN optická vlákna
mnohovidová 10GBaseS 400 m
jednovidová 10GBase-L/E 10/40 km
kroucená dvojlinka (10GBaseT)
55 m kabel kategorie 5E nebo 6
100 m 6A nebo 7
obsah rámce:
48bitové adresy (MAC adresa) příjemce a odesilatele
EtherType – identifikace protokolu, který vlastní síťový paket
délka rámce
SAP - identifikaci konkrétní entity, která datový obsah vytvořila, resp. má dále zpracovat (číslo tzv. přechodového bodu mezi linkovou a
síťovou vrstvou, skrz který byla data převzata k odeslání, resp. mají být předána k dalšímu zpracování)
Bezdrátové lokální sítě (WLAN) – Wi-Fi
důvody pro WLAN (Wireless
LAN): mobilita, snadná použitelnost, dostupnost, nižší náklady,
rozšiřitelnost, roaming (vysílače si klienta předávají), atd., polovina 90. let
použití pro vnitřní (původně, popř. v kombinaci s kabeláží) i vnější prostory (např. připojení k Internetu), propojení s drátovými
LAN
norma IEEE 802.11 (1997)
standardy
TODO tabulka
Maximální rychlost
Standard
Pásmo [GHz]
původní IEEE 802.11
2,4
2
IEEE 802.11a
5
54
IEEE 802.11b
2,4
11
IEEE 802.11g
2,4
54
IEEE 802.11n
2,4 nebo 5
600
IEEE 802.11ac
2,4 nebo 5
1800
[Mbit/s]
zdroj: Wikipedia
Wi-Fi
zdroj: J. Peterka – Báječný svět počítačových sítí
Bezdrátové personální sítě (WPAN) – Bluetooth
projekt „Blue Tooth“, Ericsson, 1994,
bezdrátová komunikace mezi různorodými zařízeními (počítače, mobilní telefony, PDA, dig. fotoaparáty, kamery aj.)
rádiové vlny 2,4
GHz, přenosová rychlost 1 nebo 2 Mb/s, max. 10 m (s opakovači do 100 m)
norma IEEE 802.15
piconet – ad-hoc síť, kde jedna radiová stanice působí jako řídicí (master)
a může simultánně obsloužit až 7 podřízených (slave) zařízení (další jsou tzv. parkující)
scatternet – vytvoří se, jestliže jeden slave je součástí více piconet
komunikace po kanálech s pseudo-náhodnými skoky
Bluetooth
odlišná protokolová architektura
fyzická (Bluetooth radio, podvrstvy Radio a Baseband)
linková
vyšší (identifikace a možnosti zařízení, podpora služeb, protokoly SDP, RFCOMM, TCS BIN, WAE/WAP)
zdroj: http://flylib.com/
Propojování sítí
Propojování sítí
zdroj: J. Peterka - Principy počítačových sítí
Propojování na úrovni fyzické vrstvy
přenášených bitů, ale jeho inteligence již nesahá tak daleko, aby chápal, co tyto bity znamenají
zdroj: J. Peterka - Principy počítačových sítí
Propojování na úrovni linkové vrstvy
propojovací zařízení – most (obvykle 2 porty, switch víceportové zařízení)
pozná, která data „patří k sobě“, tj. tvoří jeden přenosový rámec
rozumí formátu tohoto rámce
odvodí si, od koho rámec pochází a komu je určen
má vnitřní paměť pro uložení rámce
adresování se učí automaticky z procházejícího provozu
způsoby přeposílání rámců
„store and forward“ - rámec z jednoho rozhraní přijmou, uloží si do vyrovnávací paměti,
prozkoumají jeho hlavičky, a následně odvysílají do příslušného rozhraní.
Propojování na úrovni síťové vrstvy
-
musí znát topologii celé sítě
provádí směrování
neadaptivní – nepřizpůsobuje se změnám v sítí
adaptivní – reaguje na změny v síti
je viditelný pro ostatní uzly
zdroj: J. Peterka - Principy počítačových sítí
Internet
Historie Internetu
počátky v USA, 50. léta 20. století
snaha o vybudování decentralizované sítě odolné útoku
Síť ARPANET
finanční grant agentury ARPA (Advanced Research Projects Agency) ministerstva obrany USA
síť založená na výměně paketů - nový přístup
data jsou rozdělena do packetů
jeden komunikační kanál může být v jednom okamžiku používán více počítači
ARPANET
původně používala komunikační protokol NCP (Network Control Program)
ARPANET poskytoval tyto služby:
e-mail
přenos souborů
přenos hlasu - předchůdce dnešního
Voice over IP; nefungovalo dobře
později byl NCP nahrazen TCP/IP
rok 1988: uvolnění ARPANETu pro komerční účely
Internet v Česku
13. února 1992, se Česká a Slovenská federativní republika oficiálně připojila k internetu
první reálné internetové připojení s rychlostí 19,2 kb/s získalo ČVUT díky podpoře George Mellon Foundation
fyzicky spojení mířilo z Prahy do Lince a kromě připojení k internetu sloužila linka k
využití další univerzitní sítě BITNET, která fungovala s využitím jiných technologií a spojovala přibližně 500 vysokých škol
později i díky utrženým 645 milionům korun zprovoznil síť CESNET 2 s rychlostí jeden gigabit
Referenční model TCP/IP
Síťová vrstva
Síťová vrstva
základním úkolem síťové vrstvy je doručení dat ve formě paketu do „vzdálenějších“ uzlů
síťová vrstva musí vědět, jaká je topologie sítě (tj. množinu směrovačů a propojení mezi nimi) a podle ní vybrat vhodnou cestu = směrování
linková vrstva
síťová vrstva
zdroj: J. Peterka – Báječný svět počítačových sítí
Směrování
hledání cesty ke koncovému příjemci
směrování
přímé
přenos paket mezi dvěma uzly v rámci stejné sítě = předání linkové vrstvě
nepřímé
koncový příjemce se nenachází ve stejné síti, jako právě odesílající uzel
postupného předávání paketu sousednímu uzlu (směrovači) tak dlouho, dokud se paket nedostane ke svému cíli
zdroj: J. Peterka – Báječný svět počítačových sítí
Směrovací tabulky
směrovače si v nich udržují potřebné informace
jsou v nich informace o cílové síti nikoliv o všech uzlech v těchto sítích
směrování
neadaptivní - obsah směrovacích tabulek (směrovačů) je dán apriorně a nemění se
adaptivní - směrovací tabulky směrovačů jsou na počátku nějak nastaveny,
ale jejich obsah se průběžně aktualizuje, tak aby odrážel topologii soustavy sítí a reagoval na její změny
Druhy směrování
centralizované - rozhodování o volbě nejvhodnější cesty provádí jeden centrální prvek
izolované - rozhodují jednotlivé směrovače, aniž by přitom spolupracovaly s ostatními
záplavové směrování
směrování metodou horké brambory
náhodné směrování
metoda zpětného učení
distribuované - celé rozhodování je rozděleno (distribuováno) mezi jednotlivé uzly, které na něm spolupracují
vector-distance - sousední směrovače si mezi sebou vyměňují celé své směrovací tabulky,
i s jejich obsahem (tyto údaje se používají pro vlastní výpočet vzdálenosti uzlů)
kdo jsou jeho sousedé a zda jsou pro něj dosažitelní (zda spojení mezi nimi funguje)
IP protokol
poskytuje „nespolehlivou“ nespojovanou službu – nevytváří spojení, nepotvrzuje příjem paketů
spojuje lokální sítě do celosvětové sítě Internet
síťové rozhraní uzlu má alespoň jednu síťovou IP adresu
IP paket (datagram)
základní jednotka dat přenášených IP
záhlaví 20 B povinných položek + volitelné položky, data, max. délka 64kB
zdroj: http://zam.opf.slu.cz/
IP adresa
32bitové číslo, zapisované po jednotlivých bajtech, oddělených tečkami, např. 192.168.48.39
brzy vzniká problém s vyčerpáním IP adres
32bitová IP adresa dovoluje identifikovat 2^32=4 294 967 296 síťových rozhraní
řešení:
rozdělení na třídy (Two-level Classful Hierarchy)
rozdělení na subsítě (Subset Address Hierarchy)
dynamické přidělování adres
Třídy IP adres (1)
adresní prostor je proto rozdělen do tříd A, B, C
IP adresa je rozdělena na adresu sítě a na adresu rozhraní
každá třída definuje, která část adresy určuje síť a která rozhraní
třídu určuje prefix IP adresy
prefix pak vymezuje interval přípustných hodnot 1. bytu
Třídy IP adres (2)
Třída A
prefix 0, první byte: 0-127
27-2=126 sítí (dvě adresy sítě jsou rezervované)
224-2=16 777 214 rozhraní (dvě adresy rozhraní jsou rezervované)
adresy této třídy jsou již vyčerpané
Třída B
prefix 10, první byte: 128-191
214-2=16 382 sítí
216-2=65 534 rozhraní
adresy této třídy používají např. univerzity
Třída C
prefix 110, první byte: 192-223
221-2=2 097 150 sítí
28-2=254 rozhraní
adresy této třídy jsou nejběžnější
Podsítě
od roku 1993 se pak začal používat tzv. Classless Inter-Domain Routing (CIDR)
adresa se skládá z:
adresy subsítě
adresy uzlu
síťová maska - hranici mezi adresou sítě a počítače
v binárním tvaru obsahuje
určení adresy sítě - bitový součin IP adresy a síťové masky
počet uzlů v síti = 2 (počet 0 v masce) − 2
notace sítě spolu s maskou - adresa sítě/maska, např. 158.194.0.0/255.255.0.0
CIDR formát (Classless Inter-Domain Routing), např. 158.194.0.0/16
IP protokol verze 6
nahrazuje starý IPv4
IP adresa je 128bitové číslo
počet adres: 2128 (zhruba 3,4×1038) adres, což odpovídá počtu 5×1028 adres pro každého z 6,5 miliardy dnes žijících lidí
IPv6 adresy s obvykle zapisují jako osm skupin čtyř hexadecimálních číslic 2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7334
Transportní vrstva
Transportní vrstva
hlavním úkolem transportní vrstvy je zajišťovat vzájemnou komunikaci koncových uzlů
první vrstvou, se kterou se setkáme pouze v koncových uzlech sítě, ale nikoli v jejích vnitřních uzlech
první vrstva, která v rámci uzlu rozlišuje jednotlivé entity (procesy), prostřednictvím tzv. portů
Protokoly
zdroj: J. Peterka – Báječný svět počítačových sítí
TCP
poskytuje spojovanou „spolehlivou” službu, řeší:
navázání, udržování a ukončení spojení
potvrzování přijetí dat (tzv. pozitivní potvrzování)
vyžádání opakování přenosu ztracených nebo poškozených dat,
zaručení správného pořadí bytů dat
adaptivní přizpůsobení parametrů protokolu podle stavu spojení
řízení toku dat pomocí bufferů a posuvného okna a průchodnosti přenosové cesty (zahlcení sítě)
UDP
nezaručuje se doručení ani znovuzasílání ztracených nebo poškozených dat (ponecháno na vyšším protokolu)
vyšší výkon a rychlost přenosu dat než u TCP, za cenu „nespolehlivosti”
využití u streamování multimediálního obsahu
oproti TCP může být příjemcem skupina uzlů, tj. IP adresa příjemce může být všesměrová
(např. u DHCP) nebo skupinová (multicast, typicky u streamování multimediálního obsahu)
Rozlišování jednotlivých příjemců a odesilatelů
transportní vrstva k adresování používá koncept, založený na představě „přechodových bodů“ mezi transportní vrstvou a vrstvou bezprostředně vyšší
přechodové body jsou obecně obousměrné (lze si je představit jako dvě samostatné fronty s opačným “směrem”)
v prostředí TCP/IP se přechodové body nazývají porty
zdroj: J. Peterka – Báječný svět počítačových sítí
Dobře známé porty
portům, jejichž význam je dopředu stanoven, se v TCP/IP říká dobře známé porty
jde obecně o porty v rozsahu od 0 do 1023
příslušnou konvenci spravuje orgán jménem IANA (Internet Assigned Numbers Autority)
tabulka
PORT #
POPIS
21
FTP
23
Telnet
25
SMTP
69
TFTP
70
Gopher
80
HTTP
110
POP3
143
IMAP
DNS
DNS
Doménová jména
1. řádu (Top-level Domains - TLD):
generické domény (gTLD), např.:
edu … vzdělávací instituce
com …komerční sféra
net … síťové instituce
gov … vláda USA
org … ostatní instituce
domény státních území (ccTLD), např.:
cz … Česká republika
eu … Evropská unie
uk … Velká Británie
fr … Francie
us … USA
domény 1. řádu přiděluje ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers)
za přidělování domény 2. řádu je zodpovědný správce dané domény 1. řádu, atd.
DNS servery
DNS služba je založena na architektuře klient/server … klient žádá DNS server o překlad symbolického jména na IP adresu
DNS servery:
Autoritativní
jsou na něm trvale uloženy záznamy k dané doméně/zóně
je jich obvykle více (minimálně dva - primární a sekundární, ale běžně i více)
jsou obvykle provozovány registrátorem domény nebo poskytovatelem webhostingu.
Rekurzivní (caching only) server
na server se se svými dotazy obracejí klientská zařízení (počítač, mobil aj.)
server pro ně příslušný záznam získá rekurzivními dotazy u autoritativních
DNS serverů
po stanovenou dobu (definovanou pomocí parametru TTL) má záznamy uloženy v cache,
aby mohl odpovídat klientům rychleji a šetřil zatížení serverů autoritativních
Překlad symbolického jména na IP adresu
Obrazek!
1. klient se dotáže nejbližšího DNS serveru (např. DNS server poskytovatele připojení)
2. DNS server zná odpověď (tzn., že počítač buď leží v doméně tohoto serveru nebo má odpověď uloženou ve vyrovnávací paměti), předá ji klientovi
3. DNS server nezná odpověď, pak existují dvě možnosti:
zdroj: cs.wikipedia.org
Reverzní překlad
kromě přímého překladu (symbolické jméno na IP adresu) poskytují
DNS servery také zpětný překlad (IP adresa na symbolické jméno)
při vkládání dat pro zpětné dotazy bylo ale třeba vyřešit problém s opačným uspořádáním IP adresy a doménového jména.
tento nesoulad řeší
DNS tak, že při reverzních dotazech obrací pořadí bajtů v adrese.
k obrácené adrese pak připojí doménu in-addr.arpa a výsledné „jméno“ pak vyhledává standardním postupem.
Aplikační vrstva
Elektronická pošta
Odesilatel pomocí programu, který nazývá
poštovní klient – MUA, napíše dopis, který MUA
elektronicky předá poště – MTA, což je typicky
systémový proces, který běží na poštovním
serveru. Úkolem MTA je doručit dopis na poštu –
MTA adresáta. K tomu je využíván protokol SMTP.
Na MTA adresáta umístí program pro lokální
doručování – Mail Delivery Agent (MDA), dopis
do do adresátovy poštovní schránky (mailboxu),
případně jej MDA může přímo automaticky
zpracovávat (ukládat přílohy, odpovídat, spouštět
různé aplikace pro zpracování apod.). Z poštovní
schránky si jej adresát může kdykoliv vyzvednout.
K tomu se nejčastěji požívají protokoly POP3 nebo IMAP.
World Wide Web
vlastnosti:
hypertextový
bezstavový
je tvořen klientem – prohlížečem, který je nainstalován na uživatelově počítači, a serverem, což je počítač připojený k Internetu, na kterém jsou umístěny webové stránky
komunikace mezi klientem a serverem probíhá pomocí HTTP (HyperText Transfer Protocol)
každá webová stránka je určena svým
URL:
protokol://přihlašovací_jméno:heslo@hostitel.doména:port/cesta
http://phoenix.inf.upol.cz/~zacpalj/zp2.html
zdroj: www.kosek.cz
Příště
Základy databázových systémů a zpracování dat
Studijní texty:
Connolly T., Begg C.: Database Systems. A Practical Approach to Design, Implementation and Management, 3rd edition. Addison Wesley, 2002.
0-201-70857-4
Pokorný J.: Databázové systémy a jejich použití v informačních systémech. Academia, 1992.
80-200-0177-8
Hector Garcia-Molina, Jeffrey D. Ullman, Jennifer Widom: Database Systems:The Complete Book