Table of Contents

Počítač Jiří Zacpal

DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCE PALACKÝ UNIVERSITY, OLOMOUC KMI/YUDIT Úvod do informačních technologií

Osnova

Úvod do informačních technologií

Obsah přednášek:

1. Co je to počítač, historie vývoje počítačů. Architektura počítače (von Neumannova) a princip jeho činnosti.
   Číselné soustavy, logické funkce a obvody. Reprezentace čísel a znaků.
2. Základní deska počítače a interní sběrnice počítače (PCI).
   Princip činnosti mikroprocesoru (CPU) a vnitřních pamětí (RAM, cache).
   Interní součásti počítače, přídavné karty (grafická, zvuková, síťová, multimediální), vnější paměti (pevné disky a disková pole).
   Periferie a externí sběrnice počítače (USB).
   Monitor (CRT, LCD), polohovací zařízení (klávesnice, myš aj.), datové mechaniky a média (floppy, CD, DVD), tiskárna a skener, modem.
3. Operační systém a jeho funkce při ovládání počítače, z uživatelského i administrátorského pohledu.
   Struktura a funkce operačního systému (správa procesů, paměti a disku)
4. Počítačové sítě, technologie a principy fungování. Celosvětová síť Internet a její služby.
5. Základy databázových systémů a zpracování dat.

Způsob výuky

Prezenční výuka. Studenti se dostaví pětkrát za semestr k organizované výuce. Ta probíhá formou přednášek, seminářů a cvičení. Konzultace

konzultaci individuálně i mimo stanovené konzultační hodiny. Samostudium a samostatná práce

(http://phoenix.inf.upol.cz/esf/materialy.htm):

fakulty

Historie počítačů

Počítač

stupních zařízení a počítač výsledky prezentuje pomocí výstupních zařízení

Historie počítačů – Nultá generace

   

mechanické části, relé, (desítky operací/s) 1936 - Turingův stroj (teoretický model), Alan Turing 1937 - dvojková, digitální elektronika, Claude Shannon 1937 - Atanasoff–Berry Computer, dvojkový, neprogramovatelný (soustavy lineárních rovnic), ne turingovsky úplný

Harvard Mark I

Historie počítačů – První generace

navržený a univerzálnější než ENIAC - program v paměti spolu s daty, dále UNIVAC,

  MANIAC, JOHNNIAC, IBM 650, Strela (1953)
* paměti: magnetické bubny, děrné štítky a pásky

ENIAC- Electronic Numerical Integrator And Computer

Amerických během 2. světové války (University of Pennsylvania)

MANIAC – Matemathical Analyser Numerical Integrator

And Computer počítač první generace inspirovaný ENIACem uveden do provozu John von Neumannem v projektu Manhattan byl použit k vývoji první jaderné bomby

EPOS 1, EPOS 2

Historie počítačů – Druhá generace

Historie počítačů (1) – Třetí generace

(1978, 16-bit), Motorola 6800 (1974, 8-bit),{68000} (1979, 16/32-bit)

Historie počítačů (2) – Třetí generace

GUI), IBM PC/XT (1983), Apple Macintosh (1984), IBM PC/AT (1984), Atari ST (1985),

  Commodore Amiga (1985), IBM PS/2 (1987)
* paměti: magnetické disky a pásky, elektronické kompatibilní hardware, modulární architektury
* (vyšší) programovací jazyky: Lisp, BASIC, Pascal, C, Smalltalk, ......
* terminální sítě a počítačové sítě

Historie počítačů - Současnost

Architektura osobního počítače

Kategorie počítačů z hlediska hardware (1)

• mikropočítač (osobní počítač)

• minipočítač (midrange)

Kategorie počítačů z hlediska hardware (2)

• mainframe (sálový počítač)

• superpočítač

Osobní počítač

von Neumannova koncepce počítače (1)

von Neumannova koncepce počítače (2)

ARITMETICKO-

ŘADIČ

LOGICKÁ JEDNOTKA

OPERAČNÍ PAMĚŤ

ZAŘÍZENÍ

ZAŘÍZENÍ

von Neumannova koncepce počítače (3)

von Neumannova koncepce počítače (4)

von Neumannova koncepce počítače (5)

Harvardská koncepce počítače

Informace

Informace

2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 = 28 = 256

Základní jednotky

Jednotka Kilobyte Kibibyte Megabyte Mebibyte Gigabyte Gibibyte

Značka kB KiB MB MiB GB GiB

Terabyte Tebibyte

TB TiB

1 000 1 024 1 000 000 1 048 576 109 ~1,074·109

1012 ~1,1·1012

29

Kódování dat

Kódování dat

Kódování čísel

Kódování čísel

𝐴 = 𝑎𝑛 𝑎𝑛−1 𝑎𝑛−2 … 𝑎1 𝑎0 ,

nejméně významná číslice

𝐴 = 𝑎𝑛 ∙ 𝑧 𝑛 + 𝑎𝑛−1 ∙ 𝑧 𝑛−1 + 𝑎𝑛−2 ∙ 𝑧 𝑛−2 + ⋯ + 𝑎1 ∙ 𝑧1 + 𝑎0 ∙ 𝑧 0 .

Kódování čísel

(1234)10 = 1 ∙ 103 + 2 ∙ 102 + 3 ∙ 101 + 4 ∙ 100 .

(110101)2 = 1 ∙ 25 + 1 ∙ 24 + 0 ∙ 23 + 1 ∙ 22 + 0 ∙ 21 + 1 ∙ 20 .

Kódování záporných čísel

zvětšená o 1.

Kódování záporných čísel

kódovaného čísla a domluvené konstanty (většinou polovina maximálního kladného čísla).

Kódování čísel s fixní řádkovou čárkou

Příklad: kódování čísla (0,625)10 0,625  2 = 1,250 celočíselná část = 1 0,250  2 = 0,500 celočíselná část = 0 0,500  2 = 1,000 celočíselná část = 1 Odtud je číslo (0,625)10 = (0,101)2

KMI/YUDIT Úvod do informačních technologií

37

Kódování čísel s pohyblivou řádkovou čárkou

X=(-1)s × 2exp-bias × m

pro číslicové obvody nejjednodušší. V minulosti se používaly i jiné báze, například 8, 16 nebo i 10.

vztahu: bias=2eb-1-1, kde eb je počet bitů vyhrazených pro exponent.

hodnota kladná, v opačném případě se jedná o zápornou hodnotu. Vzhledem k tomu, že je jeden bit vyhrazen na uložení znaménka, je možné rozlišit kladnou a zápornou nulu.

Jednoduchá přesnost

X = (-1)s × 2E-127 × (1 + Q) Q = m1 × 2-1 + m2 × 2-2 + … + m22 × 2-22 + m23 × 2-2

ukládat, což znamená, že ušetříme jeden bit z třicetidvoubitového slova

Jednoduchá přesnost

podmínka E = 1 až 254 E = 0, Q ≠ 0 E = 0, Q = 0, s = 0 E = 0, Q = 0, s = 1

hodnota X = (-1)s × 2E-127 × (1 + Q) X = (-1)s × 2-126 × Q X=0 X=0

E = 255, Q = 0, s = 0

X = +∞

E = 255, Q = 0, s = 1

X = -∞

E = 255, Q > 0

X = NaN

kladná nula záporná nula kladné nekonečno (výsledek byl příliš vysoký) záporné nekonečno (výsledek byl příliš nízký) není číslo

KMI/YUDIT Úvod do informačních technologií

40

Jednoduchá přesnost

1. 123,456=1,929×26 2. s=0 3. E – 127 = 6 → E = (133)10 = (10000101)2 4. mantisa (0,929)10= (11101101110100101111001)2

s bit hodnota

31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 0 1

0

0

0

0

1

0

1

1 1

1

0

1

1

0

1

1

1

0

1

KMI/YUDIT Úvod do informačních technologií

0

0

8

7

6

5

4

3

2

1

0

1

0

1

1

1

1

0

0

1

41

Kódování textu

Kromě písmen (velkých i malých) ASCII kóduje i číslice, speciální symboly (např. !,@,\#,\$)

  a několik tzv. netisknutelných znaků (mezera, tabulátor, posun na nový řádek apod.)
* používá 7 bitů = 128 znaků

Kódování české abecedy

vznikalo mnoho různých vzájemně nekompatibilních kódování.

Unicode

UTF

Existuje několik různých způsobů, jak znaky Unicode kódovat. UTF-8 (UCS Transformation Format):

50 c5 99 c3 ad 6c 69 c5 a1 P ř í l i š

ř: 1100 0101  

1001 1001 „ř“ v Unicode U+(0159)16 =1010110012

UTF-16 a UTF-32

UTF-7

Binární logika

Binární logika (1)

Binární logika (2)

Negace (inverze)

𝑥

𝑥

0

1

1

1

Logický součin (konjunkce)

𝑥

𝑦

𝑥∙𝑦

0

0

0

1

0

0

0

1

0

1

1

1

Logický součet (disjunkce)

𝑥

𝑦

𝑥+𝑦

0

0

0

1

0

1

0

1

1

1

1

1

Implikace

𝑥

𝑦

𝑥→𝑦

0

0

1

1

0

0

0

1

1

1

1

1

Ekvivalence

𝑥

𝑦

𝑥≡𝑦

0

0

1

1

0

0

0

1

0

1

1

1

Nonkvivalence

𝑥

𝑦

𝑥⊕𝑦

0

0

0

1

0

1

0

1

1

1

1

0

ekvivalence)

Shefferova funkce (negace logického součinu)

𝑥

𝑦

𝑥↑𝑦

0

0

1

1

0

1

0

1

1

1

1

0

Piercova funkce (negace logického součtu)

𝑥

𝑦

𝑥↓𝑦

0

0

1

1

0

0

0

1

0

1

1

0

Logické funkce (1)

= zápis logické funkce

funkce obou stran se stejnými ostatními operandy funkce

=z

Axiomy (Booleovy algebry)

xy=yx

x+y=y+x

x  (y + z) = x  y + x  z (x + y)  z = (x + y)  (x + z)

1x=x 0+x=x

x∙x=0 x+x=1

Vlastnosti základních logických operací

0x=0 1+x=1

xx=x

x+x=x

x  (y  z) = (x  y)  z

x + (y + z) = (x + y) + z

x=x

x∙y=x+y

x+y =x∙y

x  (x + y) = x

59

Logické funkce

𝑥0 + ⋯ + 𝑥𝑛−1 ∙ ⋯ ∙ 𝑥0 + ⋯ + 𝑥𝑛−1 , 𝑋𝑖 = 𝑥𝑖 𝑛𝑒𝑏𝑜 𝑥𝑖 ,

𝑥0 ∙ ⋯ ∙ 𝑥𝑛−1 + ⋯ + 𝑥0 ∙ ⋯ ∙ 𝑥𝑛−1 , 𝑋𝑖 = 𝑥𝑖 𝑛𝑒𝑏𝑜 𝑥𝑖

Převod log. funkce f(xi) na základní tvar

ekvivalentními úpravami a doplněním chybějících proměnných nebo jejich negací tabulkovou metodou: 1. pro řádky s f (xi ) = 0(1) sestroj log. součet (součin) všech xi pro xi = 0(1) nebo xi pro xi = 1(0) ∙ 2. výsledná ÚKNF (ÚDNF) je log. součinem (součtem) těchto log. součtů (součinů) x

y

z

f(x,y,z)

0

0

0

0

0

0

1

0

0

1

0

0

0

1

1

1

1

0

0

0

1

0

1

1

1

1

0

1

1

1

1

1

ÚED

ÚEK

(x + y + z) ∙ (x + y + z) ∙ (x + y + z) ∙ (x + y + z x ∙ y ∙ z + (x ∙ y ∙ z) + (x ∙ y ∙ z) + (x ∙ y ∙ z)

Zjednodušení výrazu logické funkce

Karnaughova metoda

1. k výrazu v základním součtovém tvaru se sestaví tzv. Karnaughova mapa = tabulka vyplněná 1 v

 buňkách reprezentující log. součiny, součiny reprezentované sousedními buňkami se liší v 1 proměnné

2. hledání smyček v mapě splňujících jisté podmínky (min. počet, max. oblast vyplněná 1, počet políček

 mocnina 2, mohou se překrývat, pokrytí všech 1)

3. smyčky po vyloučení komplementárních proměnných a jejich negací reprezentují log. součiny výsledného součtového tvaru

Karnaughova metoda

𝑓 =𝑥∙𝑦∙𝑧+𝑥∙𝑦∙𝑧+𝑥∙𝑦∙𝑧+𝑥∙𝑦∙𝑧

𝑥∙𝑦

𝑥∙𝑦

𝑥∙𝑦

𝑧

1

𝑧

𝑓 = 𝑥 ∙ 𝑦 +1 𝑦 ∙ 𝑧 + 𝑥 ∙ 𝑧1

𝑥∙𝑦

1

Úplný systém logických funkcí

= množina log. funkcí, pomocí kterých je možné vyjádřit jakoukoliv log. funkci (libovolného počtu proměnných) množina log. funkcí dvou proměnných

= úplný systém, ze kterého nelze žádnou funkci vyjmout tak, aby zůstal

Minimální úplný systém logických funkcí

1. vyjádření funkce v základním součtovém tvaru 2. zjednodušení výrazu funkce, např. pomocí Karnaughovy metody 3. aplikace De Morganových zákonů pro převedení výrazu do tvaru, který obsahuje pouze Sheerovy nebo pouze Piercovy funkce

Logické členy

Fyzická realizace logických funkcí

Značky logických členů - hradel

Obrázek: Symbolické značky logických členů (podle normy IEC)

Obrázek: Symbolické značky logických členů (tradiční, ANSI)

Použité logické obvody - značky

𝑥

𝑥

𝑥 𝑥∙𝑦 𝑦

𝑥 𝑥+𝑦 𝑦

Minimální úplný systém log. funkcí - NAND

Realizace operátorů NOT, AND a OR pomocí NAND

Minimální úplný systém log. funkcí - NOR

Realizace operátorů NOT, AND a OR pomocí NOR

Nonekvivalence – exclusive OR

𝑥

𝑦

𝑥⊕𝑦

0

0

0

1 x XOR 0y (výrokově 1 i algebraicky negace ekvivalence), X ≢Y (množinově negace

ekvivalence) 0 1 1 1

KMI/YUDIT Úvod do informačních technologií

73

Nonekvivalence pomocí NAND

𝑥⊕𝑦 = 𝑥∙𝑦+𝑥∙𝑦 =𝑥∙𝑦+𝑥∙𝑦 =𝑥∙𝑦∙𝑥∙𝑦 =𝑥∙𝑦∙𝑦∙𝑥∙𝑥∙𝑦

Logické obvody

druhy:

ale také na předchozích stavech na vstupech

Komparátor

Y< = Y (A < B); Y> = Y (A > B);Y= = Y (A = B)

𝑌< = 𝐴 ∙ 𝐵 𝑌< = 𝐴 ∙ 𝐵

Multiplexor

vybraném na základě n-bitové hodnoty na adresním vstupu A

Q = 𝐴0 ∙ 𝐴1 ∙ 𝐷0 + 𝐴0 ∙ 𝐴1 ∙ 𝐷1 + 𝐴0 ∙ 𝐴1 ∙ 𝐷2 + 𝐴0 ∙ 𝐴1 ∙ 𝐷3

Multiplexor

Binární dekodér

S0

S1

S2

S3

0

0

1

0

0

0

0

1

0

1

0

0

1

0

0

0

1

0

1

1

0

0

0

1

Binární dekodér

Binární sčítačka

0 + I = I I + I = I0

𝑆𝑖 = 𝐴𝑖 ⨁𝐵𝑖 ⨁𝑟𝑖−1 𝑟𝑖 = 𝐴𝑖 ∙ 𝐵𝑖 + (𝐴𝑖 ∙ 𝐵𝑖 ) ∙ 𝑟𝑖−1

Binární sčítačka

Sekvenční logické obvody

ale také na předchozích stavech na vstupech

Přenos dat

Klopné obvody

použití jako generátory impulsů

stabilním stavu; použití k vytváření impulsů dané délky

řídícím signálem překlopen do druhého; použití pro realizaci pamětí

Klopné obvody (typu) RS

Funkce klopného obvodu RS

R

S

𝑸𝒊

𝑸𝒊

0

0

𝑸𝒊−𝟏

𝑸𝒊−𝟏

0

1

1

0

1

0

0

1

1

1

N/A

N/A

Klopné obvody (typu) D

Funkce klopného obvodu D

D

E

𝑸𝒊

𝑸𝒊

0

1

0

1

1

1

1

0

0, 1

0

𝑸𝒊−𝟏

𝑸𝒊−𝟏

Klopné obvody (typu) J-K

hodinového signálu na vstupu C

Obvody v počítačích

Podrobnější informace

obvodů. 1 / Jean-Michel Bernard, Jean Hugon, Robert le Corvec ; přeložili Vladimír Drábek, Jan Hlavička, Zdeněk Pokorný . Praha : SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1984 204 s.

Příště

(CPU) a vnitřních pamětí (RAM, cache). Interní součásti počítače, přídavné karty (grafická, zvuková, síťová, multimediální), vnější paměti (pevné disky a disková pole). Periferie a externí sběrnice počítače (USB). Monitor (CRT, LCD), polohovací zařízení (klávesnice, myš aj.), datové mechaniky a média (floppy, CD, DVD), tiskárna a skener, modem.